Már eddig is írtam párszor, hogy gyerekként nem voltam valami barátkozó típus. Mire egy éves lettem, már el is váltak a szüleim. Akkoriban anyám napokon át egy buszban zötykölődött, ment tájolni, vidéken színészkedett. Apám politikai továbbképzésekre járt, mivel a háború után annyira megtetszett neki az új szabad Magyarország felépítésének gondolata, hogy beállt a rendőrséghez. Ott a bújkáló fasiszták kifüstölésére szakosodott részleget vezette, nagy büszkesége volt, hogy tizenkilenc éves létére személyes hallgathatta ki Wiesenmayert, a volt a Német Birodalom teljes jogú magyarországi képviselőjét. Ezt később oly átéléssel mesélte nekem, mintha evidens lenne számomra a második világháború teljes fejlődéstörténete, a zsidótörvényektől a Nürnbergi perig, keresztbe-kasul. Arra már kevésbé volt büszke, hogy egy darabig bennragadt az ÁVH-ban is, és csak nagy nehézség árán bírt leszerelni, reménybeli zenész karrierejére hivatkozva. Az ötvenes évek közepére mégis inkább újságíró lett,  - a hegedüléstől folyton ínhüvelygyulladást kapott,  - amúgy meg úgy látszik, a társadalmi folyamatok végzetesen megfertőzték, alig várta, hogy ismét politizálhasson, oktatva   távoli táborokban a vidéki ífjúságot az elkötelezett sztalinista lapírásra. Ez volna tehát szüleim rövid együtt-nem-élésnek története, a képen is jól látható, hogy csecsemőkoromat mily magányosan tengettem, egyik karosszéktől a másikig.

 

 

Ekkor apám megüresedett helyét anyai nagyanyám vette át, megelégelve a Divatcsarnokban töltött három évtizedet, ahol megbecsült pénztáros, és elhanyagolt szerető volt egyszemélyben. Mint kasszás igen gondos asszony volt, ahogy a neve is mondja: Gondos Ivánné. Férje azonban színesebb asszonyok után vágyott, így az ő házassága sem volt sokkal hosszabb, mint leányáé. Munka után kellett nézni, Iván csak anyámnak biztosított bentlakást az Angolkisasszonyoknál, volt feleségét nem kívánta eltartani. A Divatcsarnokban aztán felfigyelt Mamira az osztályvezetője és ebből a megkülönböztetett figyelemből huszonhét év hűséges ágyrajárás következett a férfi részéről. Mégsem ő lett a pótnagyapám, – bár egy szép napon meghalt a hitvese, - ám nagy bánatában nagyanyám helyett a házvezetőnőjét vette el feleségül. Ekkor történt, hogy Mami látva magányosságomat, valamint saját lejátszott asszonyéletét, úgy döntött, hogy a továbbiakban főállásban fogja gondomat viselni.

Két nő mellett élve, az emberrel az történik, hogy kisfiú létére hajcsatt kerül a hajába. Valamint sírására minden esetben csak női típusú vigasz érkezik. Ölelés, simogatás, esetleg egy újabb hófehér ingecske a bepiszkolt helyére. Nem baj ez, nem panaszkodok, van ennél rosszabb is.

 

 

Ám, ami a barátságokat illeti, nem csoda ha az ember szívesebben marad a szoknyák közelében, eltávolodni veszélyes, az óvoda nyomasztó, az iskola pedig félelmetes és sivár. Biztonságos hármasunkat a család fotósa tetten érte külsőben és belsőben egyaránt. Ülünk összebújva, mint nyuszi a fűben.

 

 

Anyám azért nem volt folyton otthon, rádió-bemondónő lett, hajnalba kelt, lassan már többször szólt a hangja a dobozból, mint mellőlem. Az igazi stabil nő életemben a Mami lett, és ez így is maradt 91 éves koráig. Bárkivel is próbálkoztam, akármilyen tartósnak is álmodtam meg egy társat, múló kis tavaszi záporok voltak hozzá képest. Harmincnyolc éven át tartott a kapcsolatunk, kiabálásokkal és ölelgetésekkel, ahogy csak lehet, ha két ember igazán szereti egymást.

Elkanyarodtam, mert a barátságaimról akartam írni: apai nagyanyám, - a másik,- nyúzott mindig egy kérdéssel

 - Janika, van neked barátod?

Aztán példaképpen, hogy megyőzzön a barátság létfontosságáról, elmesélte, hogyan ismerkedett össze az Uránia moziban Edibedi-vel. Bartos Edit hiába lett tizenöt éves, elfelejtett megnőni, ezért is ragadt rá a furcsa becézett név. Viszont kiválóan zongorázott a matinék alatt. A papája volt a mozigépész, és a tulaj se bánta, hogy Edibedi zenésíti meg rendszeresen a kor némafilmjeit. Az én hasonló korú nagyanyám egyszer ott ült tőle három lépésnyire az első sorban, és mivel ismerte a kislány által játszott darabot, odapattant mellé, és vele szinkronban ütni kezdte a billentyűket. Ez a négykezes hozta össze őket egy életre.

- Nincs barátom, - mondtam egykedvűen, és ez a párbeszéd még sokszor lejátszódott köztünk.

Az igazi áttörést végül a gimnázium hozta meg. Valahogy megtanultam barátságokat kötni. És akkor milyen boldog volt, mikor első éves koromban elújságoltam neki, hogy ott az Uránia házában, ahol megismerte Edibedit, én is szereztem egy barátot. Én persze nem emlékszem a konkrét pillanatra, hogy mikor is lettünk jóban a Surányival. És azt se tudom könnyen megmondani, hogy miért. Egyszer csak úgy lett, hogy mindenhová együtt mentünk.

- Ott jönnek a glasszé-kesztűs urak! – mondogatta Sándor Pál, ha meglátott bennünket a filmgyár folyosóján. Ez a finomkodásunkra vonatkozott, hogy enervált szándéknélküliséggel vonulunk, mint aki csak látogatóban jár errefelé. Valóban hiányzott belőlünk a trónkövetelők vadsága. Viszont jól megvoltunk együtt, és sokat röhögtünk. Főleg az Andris hülyülésein. Pedig sok szomorúság volt benne is. De arról, hogy ki honnan jött és milyen világokat hordoz magában, jó sokáig nem beszéltünk.

 

 

Különös, de ha belegondolok, nyolcan jártunk egy osztályba, naponta órákat ültünk együtt, vonultunk menzától presszóig, bámultuk a filmeket, hallgattunk okos és ostoba tanárokat és közben halvány fogalmunk sem volt egymás családjáról, gyerekkoráról, vágyairól és félelmeiről. Lehet, hogy nem volt divat beszélni, lehet, hogy belénk volt oltva a hallgatás biztonsága. Tulajdonképpen most sem értem, miért nem voltunk kíváncsiak egymásra. Lehet, hogy negyven évvel a diploma után, még mindig hátra van az igazi bemutatkozás. Ezt próbálgatom én itt most, de örülnék a többiek történeteinek is.

 

 

 

 

 

 

Szerző: Vészi János  2010.07.05. 00:59 24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://veszijanos.blog.hu/api/trackback/id/tr812129391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

m.patika 2010.07.05. 08:17:37

"lejátszott" férfiélet valahogy mintha nem lenne. a NŐnek a FÉRFI, az ASSZONYnak mi a párja nyelvtanilag?

Vészi János 2010.07.05. 09:00:05

@m.patika: EMBER asszem, bár ez kissé parasztias. Lejátszott férfiélet is van a temetőben dögivel. Elég korán ki szoktunk oda menni.

Mirzo 2010.07.05. 10:18:50

Rájöttem! Van egy kaszt( nem rossz értelemben), akikről eddig senki nem írt, te pedig bevállaltad. A bútorokat ismerem, bár csak néhány darab maradt otthon, a nagyi halála után anyám modernizált, lett helyette ronda új. A nagyanyám és nagynéném halála után, nincs több nő, akit úgy szeretnék ahogy őket. Érdekes, mi is kiabáltunk, sőt ajtót is csapkodtam, csak éppen senki se közelíti meg őket. Nagyanyám számára a kor természetes dolog volt, viszont anyám soha nem bocsátotta meg a sorsnak, hogy van öregség. Furcsa, én meg a két kemény nőtől( nagyanyám és nagynéném)az erőt láttam, és ma sem vagyok, és soha nem is voltam nőies nő, nyugi-úgy rendben van minden- de ez a két fölém magasodó tölgyfa etalon lesz mindig.

m.patika 2010.07.05. 15:36:47

@Vészi János: Halva akkor is könnyebb lejátszva lenni.

Vészi János 2010.07.05. 21:25:43

@Mirzo: az én nagynénjeim inkább viccesek voltak, mint kemények. Róluk írtuk a Csoda vége c. filmünket, de erről majd később...

@m.patika: lejátszva lenni tényleg nem jó, ráadásul (ezt nem is írtam) nagymamám szerint a szerető döntésébe belejátszott egy altesti orvosi műtét, mely a számomra is elborzasztó "kipakolás" nevet viseli.
Szegény Mami. Halmozottan hátrányos lett.

Mirzo 2010.07.05. 22:10:33

Irma, és Kamilla a vér szerinti nagynénéd volt?

efzsé 2010.07.06. 01:15:57

Ez az arceltakarós kép, de baromi jóóóó!
Rákóczi út?
Főiskola?

Vészi János 2010.07.06. 09:07:33

@Mirzo: Kedves tőled, hogy filmbéli névük szerint említed őket, pedig elég kevés adat található a neten erről a filmről. Majd ha jobban elmélyülök az önszoborépítésben, felrakok részleteket a Youtubra, meg képeket ide-oda. Ja igen, ők az életben a nagyanyám testvérei voltak:))

@efzsé: Rákoczi út igen, tán ez a NIVÓ férfi fodrász szaküzlet még mindig megvan.

efzsé 2010.07.06. 14:01:35

...má nincs...már egy optika van a helyén... de azér melengető érzés, hogy rögtön ráismertem...

efzsé 2010.07.06. 19:19:33

@efzsé: Már úgy értem: Optika... és mellette az Édességbolt meg gyógyszertár lett..
Vagy fordítva?

Armida · http://armida.freeblog.hu/ 2010.07.07. 08:37:00

Nagyon jól írsz Jani. Illatokat éreztem, olyan régi illatokat amit kiskoromban. (Tudom ez hülyén hangzik, de nem sok írás hozza ezt ki belőlem, szóval ügyi vagy.) :)

Vészi János 2010.07.07. 09:22:12

Armi, ha valami finom kürtöskalács illatot érzel, adjál egy harapást, mert azt nagyon szeretem:)

Armida · http://armida.freeblog.hu/ 2010.07.07. 11:33:57

@Vészi János: Konkrétan azt a lekváros buktát éreztem, amit a mamám csinált és a világ legfinomabb buktája volt. Amióta meghalt, azóta nem ettem olyan tökéletes buktát. :)

AnRea 2010.07.08. 11:34:46

Mindig irigyeltem azokat, akik ismerhették a nagyanyjukat/nagyszüleiket.

Két fénykép maradt a két nagyanyámról összesen. Addig könyörögtem anyámnak, amíg nekem adta őket. Itt van a két kép felakasztva a monitorom föltött. Az egyik nagyanám (Erzsébet) kerek volt és rövidre vágatta a haját. A másik nagyanyám (Júlianna), vékony és szigorú konytba fogta a haját. Nekem ők csak két fénykép.

Armida · http://armida.freeblog.hu/ 2010.07.08. 14:46:40

@AnRea: Ha ez segít egy picit neked, akkor leírom, hogy a mamám egy boszorkány volt, nem szeretett engem. Ezen a világon csak három dolgot szeretett. Sütni, felmosni, meg kénezni azt a nem tom milyen piros bödönjét, és már arra sem emlékszem miért csinálta. De a sütije az tényleg világbajnok volt, ezt el kell ismernem.

KapitányG 2010.07.08. 19:42:53

Az se jobb, ha kislány, két nő között. De, azt hiszem, nem is rosszabb :)

Vészi János 2010.07.09. 23:18:30

Hozzám képest az én gyermekeim sanszai is egyre romlottak nagyszülők tekintetében. Többségük nálunk is csak fotó és mende-monda.

Vészi János 2010.07.09. 23:34:05

@Armida: Borgyanús ügyletekbe keveredhetett a nagyid, Armi. Asszem a kénezés ekkor szokás.

Vészi János 2010.07.09. 23:35:22

@KapitányG: Két nő között egy kislányt fiúsítanak? (ha már nekem hajcsatt jutott)

cag 2011.01.11. 00:30:18

"... naponta órákat ültünk együtt, vonultunk menzától presszóig, bámultuk a filmeket, hallgattunk okos és ostoba tanárokat és közben halvány fogalmunk sem volt egymás családjáról, gyerekkoráról, vágyairól és félelmeiről."

Mert nem nő vagy János. Ezt fejtegettem Nektek nem rég, ha emlékszel még rá. A férfi q...vára jól tud sok mindent és q...vára fogalma sincs sok mindenről. Ahogy persze ez a nőkre is igaz ...

Vészi János 2011.01.11. 08:43:55

@cag: pedig van női énem is, de az sem tud semmit a nőkről:((
ha nő volnék, azt is tudnám, hogy ki vagy, és hol fejtegettél nekem valamit a férfi-női tudatról, de így férfiként csak kotrom azt a sötét fejemet.
süti beállítások módosítása