Ma voltam bent a Körösi Zolinál a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnökénél. Ezt csak azért írom ide, mert van ám nekem jelenem is, még élek és nem kizárólag merengéssel töltöm az időt. Bár körülöttem sűrűsödnek a nyugdíjasok, - időnként látványukba bele is borzongok, mint valami különös scifibe, nehezen szokván kollégáim megváltozott fizimiskáját, - ám rendületlenül úgy teszek, mintha óriási távlatok várnának rám. Úgyhogy bementem Zolihoz, aki író, de erről most nem beszélgettünk, mármint az alkotásról, az irodalomról, a művészetről, melyre felesküdtünk vagy mi a fene, szóval erről szó sem esett, mert Andrással mi most a kátyuba szorult Magyar Dokumentumfilm ügyét mentünk kirángatni. Igen Andrással, azzal a Kisfaludy-val, aki a nagy Kex együttes dobosa volt, azzal a testes, joviális úrral, aki ott ütötte a Ludwig tamokat hetvenben a Goli-ban a kergülten rohangáló Baksa mögött, meg a Fő utcában, a Franciakertben is századszorra szállt el velük egy hajó a szélben, /persze akkor még csupa ín és csont volt az András, de le kell szoknom a fizikai paraméterek feszegetéséről, egyszerűen ez van, a magyar ember a korral szélesedik, tágul, mint a világegyetem, mások meg engem látnak, nekik meg azt kell valahogy feldolgozni/, szóval ma bementünk Andrással a Zolihoz. A pillanat történelmi, talán ’89-ben változott olyan hirtelen a szakma szerkezete, mint most ezekben a percekben, és senki nem tudja mi fog történni, de mindenki csinálni akarja a történelmet, benne akar lenni a kiszámíthatatlanban. Mert ha egyszer majd visszanézünk, ez is történelem lesz, egy csapat vonul le éppen a színről, kissé kullogva, a nyakába szégyentáblával, lopott, vagy legalábbis túl sokáig volt kedvezményezett, vagy csak ábrándozott a lopásról, de nem fért hozzá, mindegy, most jön a tiszta víz bele a pohárba, másik csapat rendezkedik, borulnak a székek, és mint a gyerekjátékban, próbálunk elkapni egy-egy ülőalkalmatosságot, mert akinek most nem jut, az végleg kiesett a körből. Megbeszéltük Zolival, hogy a változó valóság nem nélkülözheti a dokumentumfilmet, ami most történik, - ha csak le nem filmezzük,  - bután vakító fehér folt lesz a filmszociológia képtárában. Egyetértünk egyet akarunk, de a végkifejlet még messze van. Aztán bedugta fejét a titkárnő, időnk lejárt, melegen kezet ráztunk, és keep in touch. Kifelé jövet, láttam generációm legnagyobb elméit (Ginsberg után szabadon) sorban állni az előszobában, ők is teli tervekkel, hamarosan új köztévé áll fel új törvény mentén, és most ők is megbeszélik Zolival, hogyan tovább. Az utcán találkoztam régi cimborákkal, volt akit megkérdeztem, túlélte-e az elbocsájtásokat, igen, lesz munkája, örültem neki. Másvalakitől egy kis szívességet kértem, nézzen utána hol akadt el folyó ügyünk, késnek a produkciós kifizetések, vágók, operatőrők várják reszketve pénzüket. Megigérte, kezet ráztunk, jó hogy mindenki régi ismerős. Közben néztem a kapu fölött a táblát “itt volt 1949-ig a NÉKOSZ kollégiuma”,  - na akkor lehetett itt még nyüzsgés, -  Bacsó Péter agitált egyszer, hogy készítsek filmet erről a korszakról, tán találok még túlélőket. Aztán elszállt ez a terv is, maradt a tábla…

Ha majd visszanézek erre a napra, biztos a forróság jut majd eszembe, hogy Zolinak ment a zajos légkondija, ittuk a szódavizeket, és minden férfi strandgatyába volt. Kár, hogy egy tablót nem csináltunk, állósor, fekvősor, érdemes lett volna fényképezni ezt a kábult nyári napot, kettőezertízből.

Hetvenben is őrült meleg volt, - csak hogy visszanézzek megint jó messzire, - tűzoltó kocsiból spriccelték a hidegvizet a stábra, akkor láttam filmforgatást először. Előzőleg anyám kiküldött Herskóhoz a filmgyárba, jelentkezzek nála munkára, - “a fiam fotós akar lenni, Jánoskám, biztos tudsz neki valamit egy-két hétre…” – gondolom ilyesmi telefon mehetett közöttük előtte. Tizenhat éves voltam, Herskó hátravitt a kameraraktárba és két marcona fickó gondjaira bízott. A Hurzsán és a Nyaki. Úgy festettek, mint az útonálló Róka meg a Macska a Pinokkióban. Néztek ki rés-szemeiken, és nyomban felmérték, hogy alkalmatlan vagyok bárminemű hasznos tevékenységre. Barázdált arcok voltak, igazi melósok, ráadásul munkásarisztokraták, élvezték az operatőrök megbecsülését. Ha fényt kap egy kazetta, ha pontatlan az élesség, a legjobb operatőr is csődöt mondhat, - sorsuk Nyaki és Hurzsán kezében volt. Én meg cipelhettem a kameraládát utánuk. Ha kérdeztem valamit, összenéztek és vállat vontak, vagy meg sem hallották. Szerettem volna tudni, mi a film témája, de ma már értem, fogalmuk sem volt róla. Pedig a történet ugyancsak egy kívülállóról szólt, Gyula vitézről, azaz egy melósról, aki mint pilátus a crédóban főszerepet kap egy filmben, mert az országnak az új népi hős kellett. Elvitték hát Pilisborosjenőre, a pár éve lelakott ál-Egri várba, ahol Bárdi György nemrég még félszemű Jumurdzsákként csapott össze a jóságos Benkő Péterrel, Vicuska bátor szerelmével. Én meg csak bámultam ezt a talpig izom Koncz Gábort, nem is értettem, hogy lehet színész az, aki ilyen erős, egy tizenhatéves fiúra dermesztően hat minden kisportolt férfi: nyomasztó a feladat, hogy ilyenné kell válni, ezt várják tőlunk a nők. Pláne az ilyen gyönyörűek mint Sunyovszky Szilvia, akit jó harminc évvel később még Orbán Viktor is nemes feladatra kívánt meg. Elnöki tanácsosként ragyogott a politika egén, de ez nem csoda, mert egy színésznő ha szép és jó, minden szerepben nagyot alakít.

Ha most ráklikkeltek a videóra, körülbelül láthatjátok milyen látvány zúdult rám azon a bizonyos forró nyári napon.

 

 


Gyula vitéznek elege lett a forgatásból, de volt aki meg annyira beleszeretett, hogy a főkamerán kívül még egy külön felvevőgépet is magára irányított. Konrád Tóni kis szerepet játszott a filmben, de az én életemben nagyot. Ő volt az első ember aki felkért engem önálló operatőri munkára. Korát megelőzve akkurátusan dolgozott a saját portfólióján, elhozta a várba 8 milliméteres Chinon kameráját és a kezembe nyomta.

- Te mindig csak engem vegyél, a többi nem érdekes.

Így lettem Konrád Tóni korai életművének személyes operatőre. Fizetést ugyan nem kaptam, de megbecsülést igen. Hurzsán és Nyaki meg furcsán méregetett: mi a fenét loholok egész nap egy amatőr masinával a kezemben? Aztán nem törődtek velem. Nyilván azt se vették észre, hogy egyszercsak végleg kitűntem a képből. A diákmunka mindössze két hétig tartott, múló kis epizód lehettem dolgos életükben.

 

 

Járom körbe a vár kihült helyét. A köveket széthordták a helyi lakosok, a díszletfalakat megette a penész, a környék srácai nem emlékeznek semmiféle filmezésre. Smárolni járnak ide, ha van kivel, füvezni, focizgatni. Judit is velem van, mondom neki, hogy Várkonyi itt dirigálta az Egri Csillagokat, de az már nekem is csak mese volt, mert én itt ezt a Gyula vitézt…

 - Bámulsz mindig visszafelé. És mi lesz a jelennel?

 

 

 - Hááát… ha a ma lesz holnap tegnapja, akkor szívesen foglalkozom a jelennel. – jutott eszembe a régi Bergendy nóta. De Judit csak rázza a fejét.

 - Ez itt egy rom. Sehol egy kamera, sehol a stáb. Se Nyaki, se Hurzsán, se Várkonyi, se Tóni. Én vagyok itt melletted. Ez a valóság. Tudsz ezzel valamit kezdeni?

 

 - Persze. – próbálom nyugtatni Juditot,- majd írok róla… a jelenről, úgy értem.

 - Nem érted. Amit leírsz, az már nem a jelen. A jelent csinálják. Nem írják.

 

 

 

Szerző: Vészi János  2010.07.14. 17:15 9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://veszijanos.blog.hu/api/trackback/id/tr952150009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

áldorivendel 2010.07.14. 20:34:31

Jó ez.
Olyan "szevasz, erre jártam", de szívesen húzom az időt (pedig naná, hogy sietni kell...) - -
Persze, mert delejes merengni visszafelé, egyre csak vissza, miközben mindjárt kimegyünk a képből.
Ki és végleg.
(Na.)

Vészi János 2010.07.14. 21:24:43

@áldorivendel: Kösz G. örülök hogy itt jártál (álruhában) Rég láttalak! Gyere máskor is

Mirzo 2010.07.15. 18:57:54

Jó ez a jelen dolog. Több évvel ezelőtt, Biegelbauer Palitól hallottam egy remek kis történetet(hiányzik,mármint a Pali)Szóval jött haza kocsival, valahonnan,és megszólalt a mobil,egy ismerőse hívta,megkérdezte hogy most éppen hol van, mire Pali azt mondta, hogy itt a kocsiban, de a mondat végére, már legalább 15 méterre volt az itt-től, és lett belőle ott. Akkor hallottam először arról, hogy a jelen minden pillanata fontos, film, mondat, találkozás, mindegy csak a lényeg maradjon.

AnRea 2010.07.16. 09:51:16

De a jelent mindig csak később írjuk meg, azt előbb meg kell élni, vagy túlélni. :)

Vészi János 2010.07.16. 10:54:47

@Mirzo: hát igen...ez már a relativitáselmélet. De már volt az a teknős-Achilles matekfilozófia is a görögöknél.
@AnRea: kérdés, hogy csökken-e a jelen-élmény, ha az ember közben írja is. Azon én is szoktam gondolkozni, vajon amikor külföldön megállás nélkül kattogtatjuk a fényképezőgépet, akkor erősítjük vagy épp gyengítjük a valóságérzékelésünket?

AnRea 2010.07.16. 12:15:22

@Vészi János: Azért kattogtatsz, mert a valóságot akarod konzerválni. Ha később megnézed az elkészült képeket, nem csak a tájat látod, hanem minden eszedbe jut, ami akkor történt.

Szerintem nem csökkenti az élményt, hanem fokozza. Látod, átéled, és közben már fogalmazod is. Azokat a mondatokat szülöd éppen, amitől maradandó lesz az élmény.

Janisch Attila 2010.07.17. 09:07:03

Janó,
ezt a filmesekről írtad vagy a politikáról?

"...egy csapat vonul le éppen a színről, kissé kullogva, a nyakába szégyentáblával, lopott, vagy legalábbis túl sokáig volt kedvezményezett, vagy csak ábrándozott a lopásról, de nem fért hozzá, mindegy, most jön a tiszta víz bele a pohárba, másik csapat rendezkedik..."

Mert ha a filmesekről, akkor ez hülyeség (vagy sorold név szerint a tolvajokat, a lopni akarókat)... ha meg a politikáról, akkor felesleges, hiszen bármilyen újonnan jövő csapatnak csak a múltja lesz érdekes, és tiszta vízről majd akkor érdemes beszélni, ha lesz hozzá építve egy kút is, és ha abból tényleg jön akár egy csepp tiszta víz...
Az idealizált jövőképeket csak kamufelxre érdemes forgatni, én a helyedben még a 8 milliméteres kamerámat sem használnám erre.

Vészi János 2010.07.17. 13:16:30

Attila, az általad idézett szövegrész úgy látszik többetek érzékenységét sérti, - Kozma Gyuri is írt nekem mélben arról, hogy ő nem tolvajozná le globálisan a baloldali érzelmű barátait. Okos levelet írt, igyekeztem neki is elmondani, amit most Neked:
Szándékom szerint a szöveg ironikus, és nem az én értékítéletemet tükrözi, hanem azt a szerencsétlen, politika és média által táplált közhely-nézetet, miszerint az előző rezsim vadul és csontig lopott, ám a következő majd rendet rak és elszámoltat. A "nykba akasztott szégyentábla" sajnos tény, nem én rakom oda, hanem a "győztes csapat". A "pohárba folyó tiszta víz" általam direkt egy hülye, nyelvtanilag bugyuta mondatba lett fogalmazva, ezzel próbáltam jelezni, hogy ezt mások mondják így, nem pedig én. Belátom, hogy nem voltam elég ügyes a stílusban, mert Ti egy-az-egyben értelmeztétek, mintha Vészi János is beállna azok közé, akik letolvajozzák eddigi barátaikat, és azt remélik, hogy az újak majd díjazzák ezt a húzást.
Ha a valódi véleményemre vagy kíváncsi, és megbocsátasz egy kis nagyképűséget, - én a társadalmi változásokhoz, sajnos MADÁCH-i értelemben viszonyulok, azaz úgy látom, hogy a színváltások a történelemben mindig csak újabb szerencsétlen variánst hoznak. Egyik rendszer sem jobb a másiknál, mert mindig néhány ember kiváltságos uralmi helyzetbe kerül, és onnan kezdve nehéz a kísértésnek ellenállni. Ugyanakkor egyetlen esélyünk a változás, - az hogy négy év múlva újra nyilik esély egy másik hatalmi elit részére, kivéve persze ha meg nem bénítja egy diktatúra az eddigi demokratikus rendszert. Ennek veszélye ellen folyamatosan harcolni kell, de ebben a harcban rugalmasnak kell lenni, mert a régi beidegződések, a folyamatos fasisztázás éppúgy árt a baloldalnak, mint az ostoba komcsizás, és a sötét zsidózás a jobboldalnak.

Janisch Attila 2010.07.17. 14:40:40

Akkor lényegében egyetértünk. :-)
süti beállítások módosítása